Pagina's

dinsdag 29 juli 2014

Home made Granola

De laatste tijd ben ik behoorlijk verslaafd geraakt aan granola. Het begon toen ik 
vorig jaar zomer bij Marqt (duurzame supermarkt in de straat) een huisgemaakt 
tonnetje kocht met Abrikoos en Incabes. Niet lang daarna kwam ik tot de conslusie 
dat ik granola net zo makkelijk zelf kon gaan maken.
 


Granola is een mix van noten, pitten, zaden of granen. Het lijkt een beetje op cruesli 
en je kunt het op allerlei verschillende manieren maken. Mijn favoriete recept is 
suikervrij, makkelijk om te maken en heeel erg verslavend lekker! Bijkomend voordeel 
is dat je huis er heerlijk van gaat ruiken! Je kunt granola eten in je yoghurt, met fruit 
maar ook af en toe een handje tussendoor is heerlijk. De voorraad die ik maak is altijd
binnen no time op. Je bent gewaarschuwd ;)

Om een flinke voorraadpot te vullen heb je nodig..
  • 100 g gedroogde dadels 
  • 200 g havermoutvlokken
  • 2 eetlepels honing (ik gebruik meestal Eucalyptus honing van Wehn's. Die is zo geconcentreerd, dat je maar weinig nodig hebt)
  • 100 g gemengde ongezouten noten (zoals walnoten, pecan- of cashewnoten)
  • 30 g pompoen 
  • 3 eetlepels olijf of gesmolten cocosolie 
  • 1 eetlepel kaneel
  • evt. een schepje lijnzaad
Zo maak je hem..
  • Verwarm de oven voor op 160 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier
  • Kook de dadels in een bodempje water tot ze zacht zijn, giet ze af en pureer ze met de staafmixer.
  • Mix alle ingrediënten in een grote kom 
  • Spreid het mengsel uit op de bakplaat en zet 15 min. in de oven tot het mengsel goudkleurig is.
  • Draai dan de temperatuurknop naar 110 graden en bak vervolgens nog 30 min. tot de granola knapperig is.
  • 6. Haal vervolgens de bakplaat uit de oven en laat de granola afkoelen (als dat je lukt)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten